יעל בלבן / איימי ווינהאוס ומארי אנטואנט

יעל בלבן / איימי ווינהאוס ומארי אנטואנט

יעל בלבן

נולדה במוסקבה, רוסיה, 1958
חיה ויוצרת בחיפה

יעל בלבן יוצרת מחווה למארי אנטואנט ולאיימי ויינהאוס - האחת מלכה שהפכה סמל לנהנתנות ולנתק מהעם, האחרת זמרת מפורסמת שחייה הקצרים והסוערים נפלו לקלישאת זמרת הרוק המכלה עצמה למוות. שתיהן סיימו את חייהן באופן טרגי, שתיהן ביטאו את עצמן (גם) דרך לבושן ועיצוב שיערן. העניין של מארי אנטואנט באופנה נזקף לגנותה, כחלק מהבזבזנות הראוותנית שלה, ואילו איימי ויינהאוס הייתה מקור השראה למעצבים ולמתלבשות. הרישומים של יעל בלבן מתמקדים בתסרוקות הייחודיות והאקסצנטריות של שתיהן - בין נתז הדם הניתז מראשה של מארי אנטואנט לבין התסרוקת המוגבהת של איימי ויינהאוס נמתח טווח של התייחסויות מתחסדות וצבועות ליופי נשי ולאישה כחפץ נוי.


איימי ווינהאוס

2011 - 1983
לונדון, בריטניה

איימי ויינהאוס, זמרת בריטית, התפרסמה בזכות קולה המיוחד וסגנונה המוזיקלי, שהיה תערובת של ז'אנרים רבים, בהם סול, ג'ז ורית'ם־אנד־בלוז. מאז אלבום הבכורה שלה Frank (שנת 2003) ייחסו לה השפעה ממשית על עולם המוזיקה הנשית ומתן לגיטימציה לזמרות לבנות כמוה לשיר מוזיקה שחורה. ויינהאוס כיכבה במדורי רכילות בשל בעיות סמים ואלכוהול, דיכאונות, הפרעות אכילה ונטייה להרס עצמי. ב-23 ביולי 2011 נמצאה ללא רוח חיים בדירתה בצפון לונדון, והיא בת 27 כמו ג'ניס ג'ופלין, ג'ימי הנדריקס, ג'ים מוריסון וקורט קוביין במותם.


מארי אנטואנט

1755, וינה ,אוסטריה
1793, פריז, צרפת

מארי אנטואנט, מלכת צרפת ואשתו של המלך לואי ה-16, הואשמה בפזרנות, בפרשיות אהבים ובמעורבות בשערוריות של חצר המלוכה. דמותה היפה והמעודנת הקצינה את ההתנגדות העממית לבית המלוכה, אשר הובילה לפרוץ המהפכה הצרפתית ב-1789. עם ביטול מוסד המלוכה, היא הוצאה להורג בגיליוטינה.