מאיה כהן לוי / רנטה בראון - רינה לוי

מאיה כהן לוי / רנטה בראון - רינה לוי

מאיה כהן לוי

נולדה בתל אביב, 1955
חיה ויוצרת בתל אביב

מאיה כהן לוי למדה אף היא, כמו אמה, בבית הספר הגבוה לציור, בסוף תקופתו של מרגושילסקי כמורה, ואחר כך לימדה שם ציור במשך שנים. היא מציגה דיוקנאות שציירה אמה, ועבודות שלה מתוך הסדרה "עדת ראייה". אמהּ היא נקודת המוצא שלה כאמנית. אמה מבטאת, מבחינתה, את נצחון הרוח בזמן השואה ובעת מחלה, ובמובן זה היא מהדהדת את חייהן ויצירתן של שרלוטה סלומון ופרידה קאלו.


רנטה בראון - רינה לוי

1931, לבוב, פולין
1969, תל אביב

רינה לוי (אמה של מאיה כהן לוי) נולדה בלבוב, פולין, בשם רנטה בראון, בת יחידה למשפחת רופאים. את שנות המלחמה העבירה בחלקן עם אמה בגטו לבוב. שנתיים נוספות שהתה לבדה במרתף, שם הוסתרה תמורת תשלום עד תום המלחמה, ושנה נוספת חיה תחת שלטון הסובייטים. הקשר עם משפחתה אבד. בשעות הארוכות במרתף מצאה רנטה מפלט מאימת המעצרים ומחיי הבדידות והפחד במחוזות הדמיון - בקריאה אינטנסיבית ובציור. היא ציירה את אמה על פי תצלומים שנשארו בידיה, והתבססה על איורים לסיפורים אהובים ועל פאן תדיאוש, היצירה הנודעת של אדם מיצקביץ'. בנוסף כתבה תווים של יצירות שזכרה על גב הציורים.
כשעלתה לישראל הוחלף שמה לרינה. היא הצטרפה למפלגה הקומוניסטית והחלה ללמוד ציור במכון אבני ולאחר מכן בבית הספר הגבוה לציור בהדרכתו של אריה מרגושילסקי. היא עבדה כגננת, נישאה וילדה שלושה ילדים. גם בשנותיה האחרונות, כשהיא חולה ורתוקה למיטתה, המשיכה לצייר - בשכיבה, כשבעלה מחזיק עבורה את בדי הציור. היא נפטרה ממחלה ממושכת בהיותה בת 38.