שרון פוליאקין / ג'ודי לייסטר ולויניה פונטנה

שרון פוליאקין / ג'ודי לייסטר ולויניה פונטנה

שרון פוליאקין

נולדה בחיפה, 1964
חיה ויוצרת ברעננה

שרון פוליאקין מתייחסת לשתי אמניות, המייצגות את תולדות האמנות הנשית, כפי שהיא נחשפת בעשורים האחרונים. לויניה פונטנה וג'ודית לייסטר היו שתיהן אמניות מצליחות בזמנן, אשר נשכחו במהלך השנים. הן זכו להכרה ולהערכה מחדש בעקבות המחקר הפמיניסטי.


ג'ודי לייסטר

1609, הארלם, הולנד
1660, אמסטרדם, הולנד

ג'ודית לייסטר התגלתה מחדש ב-1893, כאשר חתימתה צצה מתחת לחתימתו של פרנץ האלס על הציור הזוג המאושר (1630). בדיעבד התברר שהייתה אחת הציירות הידועות של תור הזהב בהולנד במאה ה-17. בין הגילאים 26-20 יצרה כ-30 ציורים, הייתה חברה בגילדת האמנים ולקחה תחת חסותה שלושה תלמידים לציור. היא אף תבעה את הצייר פרנץ האלס על שגזל ממנה את אחד מתלמידיה. ב-1636נישאה לאמן יאן מינס מולנאר והם עברו להתגורר באמסטרדם. שלא כמו לויניה פונטנה, לייסטר הפסיקה לצייר לאחר נישואיה, ומרבית ציוריה יוחסו עם השנים לציירים גברים אחרים בני דורה, ביניהם בעלה או פרנץ האלס. כיום מיוחסים לה בוודאות רק 12 ציורים.


לויניה פונטנה

1552, בולוניה, איטליה
1614, רומא, איטליה

לויניה פונטנה נולדה לאב צייר ולמדה אצל אביה, ובכך היא מאששת את הטענה, שהנשים האמניות המעטות שהצליחו לפעול בעבר היו בנות, אחיות או נשים של אמנים גברים. היא השלימה את הציור הראשון שלה בהיותה בת 23, וציירה דיוקנאות של בני אצולה מבולוניה וכן סצנות דתיות ומיתולוגיות. בגיל 25 נישאה וילדה 11 ילדים, שרק שלושה מתוכם נותרו בחיים. היא המשיכה לצייר לאחר נישואיה, ובעלה טיפל במשק הבית ושימש לה כעוזר. ב-1603 עברה פונטנה לרומא עם משפחתה, בעקבות הזמנת האפיפיור, והקריירה האמנותית שלה פרחה. יותר מ-100 עבודות שלה מתועדות, אך רק 32 עבודות חתומות על ידה או מוכרות היום כשלה, ו-25 עבודות נוספות מיוחסות לה.