תמר רבן / דורה

תמר רבן / דורה

תמר רבן

נולדה בחיפה, 1955
חיה ויוצרת בחיפה ובתל אביב

ב-1997 יצרה תמר רבן את המיצג דינר דרס - דיבורים על דורה, אשר הועלה כמה פעמים במקלט 209 ובבמת מיצג בתל אביב, במוזיאון ישראל, ירושלים, ובפסטיבלים בווינה, ציריך והמבורג. הקהל הוזמן לסעודה, שהכין השף צחי בוקששתר והתרחשה סביב שולחן עגול במשך כשעה. במרכז השולחן עמדה האמנית, שנדמה היה שהיא "בוקעת" מתוך השולחן, שאינו אלא המשכה של שמלתה. מקור ההשראה לשמלה־שולחן ולדמות הנשית הבוקעת ממנו הייתה דמותה של האינפנטה מהציור לאס מנינאס של ולסקז, אם כי דינר דרס יצרה גם מחווה לדינר פארטי של ג'ודי שיקגו. לדמות הנשית שבראה נתנה האמנית את השם דורה. לדבריה, הבחירה בשם הייתה אינטואיטיבית - דורה היה בעיניה שם גנרי של נשיות.


דורה

לשם שנתנה תמר רבן ליצירתה היו חיים משלו והוא העלה אסוציאציות תרבותיות ואישיות. הראשונה שבהן היא דורה של פרויד, המטופלת המפורסמת שלו ואחת הדמויות המכוננות בהיסטוריה של הפסיכואנליזה. שמה האמיתי היה אידה באואר, ופרויד טיפל בה במשך 11 שבועות. בשנת 1900 הוא פירסם את תיאור המקרה במאמרו "קטע מתוך אנליזה של היסטריה", שיצא לאור ב-1905. על פרשנותו של פרויד למקרה דורה נמתחה לימים ביקורת מצד חוגים פמיניסטיים, בייחוד על עצם הזיהוי שבין נשיות להיסטריה.
דורה "השנייה" היא דורה קופפר (דבורה מוטיוק), אמה של תמר רבן (ברלין 1922 - חיפה 1973). רק בדיעבד הודתה תמר רבן בינה לבין עצמה, שדורה הוא שמה המקוצר של אמה, ששמה המקורי היה דורותיאה, ובארץ היא נקראה דבורה.